کیست مغزی جنین

 

در دوران بارداری ممکن است جنین با بیماری‌های مختلفی درگیر شود یا مشکلاتی برای او رخ دهد. برخی از این بیماری‌ها قابل درمان هستند و آسیبی به جنین وارد نمی‌کنند. اما برخی از آن‌ها ممکن است زندگی جنین و مادر را تهدید کنند. کیست مغزی جنین یکی از مشکلاتی است که در رحم رخ می‌دهد. کیست مغزی جنین باعث نگرانی والدین می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مشکل بپردازیم.

کیست مغزی جنین چیست؟

این کیست کوچک و پر از  مایع است. این عارضه ممکن است در یک یا دو طرف مغز جنین یا حتی در نخاع او وجود داشته باشد و احتمال اینکه، رشد این نواحی را با مشکل مواجه کند،وجود دارد. معمولا پزشکان در سونوگرافی سه ماهه دوم متوجه وجود این مشکل می‌شوند. طبق تحقیقات حدود یک الی دو درصد از جنین‌ها با این مشکل مواجه می‌شوند.

کیست مغزی جنین

بسیاری از کیست‌های مغزی کوچک هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها معمولا بعد از تولد از بین می‌روند و نیازی به درمان نخواهند داشت. بسیاری از پزشکان بر این باورند که این کیست‌ها تنها یک تاول ساده هستند و نمی‌توان آن‌ها را جزو مشکلات مغزی جنین به شمار آورد.

 

علت ایجاد کیست مغزی جنین چیست؟

کیست مغزی جنین

نام دیگر این تومورها، کیست کورویید پلکسوس است. علت اصلی ایجاد این بیماری مغزی، برای جنین مشخص نیست. اما نکته واضح این است که مایعات درون شبکه کورویید به دام می‌افتند و به همین دلیل کیست ایجاد می‌شود. در برخی موارد در مغز جنین، تنها یک کیست وجود دارد. اما در برخی دیگر ممکن است چند کیست مغزی، وجود داشته باشد. این کیست‌ها از هفته ششم بارداری شروع به رشد می‌کنند. در هفته بیست و پنجم نیز در سونوگرافی قابل مشاهده هستند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله سایت healthline را بخوانید.

 

بعد از تشخیص کیست مغزی چه اقدامی باید انجام داد؟

همانطور که گفته شد، این کیست‌ها در سونوگرافی قابل تشخیص هستند. برخی از والدین، ترجیح می‌دهند بعد از تشخیص این تومورها معاینات دیگری را نیز انجام دهند. آن‌ها قصد دارند مطمئن شوند که فرزندشان اختلال دیگری مانند سندروم داون یا تریزومی ۱۸ نداشته باشد. در کنار تمام این بررسی‌های بارداری، باید به یاد داشته باشید که کیست مغزی در جنین هیچ ارتباطی به سایر بیماری‌ها ندارد و حتی باعث پیشرفت آن‌ها نیز نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله سایت ucsfhealth را مشاهده کنید.

 

عوارض کیست مغزی جنین چیست؟

کیست مغزی جنین

به طور کلی این کیست در ناحیه‌ای رشد می‌کند که فعالیت استدلالی، تفکر یا استنباطی ندارد. بنابراین در رشد شناختی یا رفتاری کودک هیچ اختلالی ایجاد نمی‌شود و نتیجه آن اختلالات اوتیسم و… نیست. از طرف دیگر این کیست‌ها  در جسم جنین نیز مشکل ساز نخواهند بود و باعث معلولیت نمی‌شوند.

البته حدود یک سوم از جنین‌های مبتلا به تریزومی ۱۸ به کیست مغزی نیز مبتلا هستند. بنابراین بیماری و اختلالات آن‌ها به دلیل تریزومی ۱۸ ایجاد می‌شود و ارتباطی به کیست مغزی جنین ندارد. نوزادان مبتلا به تریزومی ۱۸ معمولا پیش از تولد از بین می‌روند یا کم‌تر از یک سال زنده می‌مانند. در تریزومی ۱۸ نوزاد یک کروموزوم ۱۸ اضافی دارد.

بنابراین والدین تنها زمانی باید نگران سلامتی فرزندشان باشند که کیست کورویید پلکسوس با عارضه تریزومی ۱۸ همراه باشد. در این صورت جنین معمولا بهبود پیدا نمی‌کند.

مننژیوم چیست ؟

روش‌های درمان کیست مغزی جنین چیست؟

اگر این کیست‌ها به تنهایی ایجاد شده باشند نه تنها درمان خاصی ندارند، بلکه بطور کل نیاز به درمان نخواهند داشت. این کیست‌ها در اکثر موارد تا هفته ۲۸م بارداری بهبود پیدا می‌کنند. حتی اگر این اتفاق نیفتد و جنین با کیست مغزی متولد شود، هیچ اختلالی در رشد او وجود نخواهد داشت. نتایج تحقیقات بر نوزادانی که با کیست مغزی متولد شده‌اند، بیانگر این مطلب است که چنین  کیست‌های مغزی، تا شش ماهگی خود به خود از بین رفته و همچنین در این مدت نیز هیچ عارضه ای در رشد کودک نداشته اند . با توجه به تجارب بسیار زیاد اعمال جراحی اندوسکوپی مغز توسط ایشان در صورت نیاز به عمل جراحی کیست مغزی، امکان درمان به روش اندوسکوپی توسط آقای دکتر صمدیان قابل انجام است.

جمع بندی

در طی سونوگرافی‌هایی که انجام می‌شود، ممکن است موارد مشکوک مختلفی مشاهده شود. یکی از آن‌ها کیست مغزی جنین است. این موضوع به خصوص در جنینی که رشد طبیعی دارد، نگرانی ایجاد نمی‌کند. نوزادان مبتلا به این عارضه سالم به دنیا می‌آیند و مشکل خاصی نخواهند داشت. دکتر محمد صمدیان بهترین  متخصص جراحی مغز و اعصاب در تهران، هستند و سابقه بسیاری در این حوزه دارند، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره کیست‌های مغزی جنین می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید. همچنین در صورتی که نوزاد عارضه مغزی جدی‌تری داشته باشد، دکتر صمدیان می‌توانند شما را در زمینه درمان و بهبود یاری کنند.